Защо са ми огледала? +видео

Общи 28 април 2011 | Auto-Press.net A- A+ 3100 посещения | без коментари


На 28 април 1916-а се ражда Феручо Ламборгини (1916 – 1993 гг.). Той остава в историята на автомобилизма с прочутата фраза - "Защо са ми огледала, аз гледам само кой е пред мен за да го задмина!" след като го попитали защо колите му нямат този привичен аксесоар. В умовете на феновете името Ламборгини е неразривно свързано с прекрасните и яростно бързи коли, въпреки че марката започва с много по-бавните трактори.

Истинското име на Ламборгини е Феручо Елио Артуро. Той е роден в семейство на лозаро-винари в Ренацо ди Ченто, провинция Ферара, област Емилия Романа. Точно преди Втората световна война той се обучава като механик, усъвършенства уменията си в армията и по-късно в плен при англичаните.

След войната отваря малък гараж в Пиеве ди Ченто, където му попада Fiat 500 Topolino. Без да мисли много преработва мотора му от долноклапанен на горно и стартира в първото след войната състезание Миле Милиа 1948 година. Първата му среща с автоспорта приключва на 1100-я километър, когато клапаните се срещат с буталата на фичето.

Първия си трактор Ламборгини прави с 6-цилиндров мотор от армейски камион Morris, с кутия на General Motors и диференциал от Ford. Тракторът не се троши и в 1948-а гаражът става Lamborghini Trattori S.p.A. Първият сериен модел е наречена на модния тогава латино танц Кариока и в средата на 50-е години на миналия век заводът прави по 1000 трактора годишно.

Ламборгини става милионер, купува си скъпи коли - Mercedes-Benz 300SL, Jaguar E-type, Ferrari 250 GT и вече се смятал за сериозен познавач. Именно с Ferrari е свързана появата на Automobili Lamborghini S.p.A. Ламборгини се скарал с Енцо Ферари, след като вече бил негов клиент. Имал няколко ферарита, но всичките имали проблеми с буксуването на съединителите. Поправяли ги по няколко часа без да дават възможност на Феручо да види какво им правят. Тогава Ламборгини поискал среща с Комендаторе! А в Маранело това приличало на искане за среща с Бога. Когато накрая Енцо благоволил да го приеме, Феручо си каза всичко, което му накипяло - "Ферари, твоите машини са боклук" и се заел да му обяснява проблема с пружината. В отговор получил също толкова дипломатичното - "Ламборгини, можеш да караш само твоите трактори!" Феручо треснал врата и ревнал - "Щом е така ще си направя по-добър автомобил от твоите!", върнал се в гаража си, сменил съединителя на своето Ferrari 250 GT, поставил по-як от Borg & Beck, а заедно с това преработил главите на цилиндрите, като вместо всеки разпределителен вал поставил по два!

След това се заел да дразни край Модена тестовите пилоти на Ferrari. Започнали улични гонки, в които Ламборгини неизменно побеждавал, а когато пилотите го питали какво е това необикновено Ferrari, доволният Ламборгини се правел на ампе.

В 1963-а основава Automobili Lamborghini S.p.A. и тогава често питали Ламборгини защо избрал за първия си модел сред толкова много талантливи дизайнери именно Франко Скалионе? "Той дойде при мен с убийствена секретарка и каза, че ще изпълни задачата за седмица. Исках колата да е в стил Jaguar E-type, но с италиански мотиви" - обяснява Феручо. Така на бял свят идва купето 350GT, което само носи на емблемата си бик. По-нататък всички модели с редки изключения носят имена свързани с коридата.

Първият модел на "бичата" серия е Miura от 1966-а, известен и от прочутия френски филм с първата жена на Ален Делон Натали - Особен урок. Колата е кръстена след посещение на Феручо в ранчото на дон Едуардо Миура в Севиля, чието име носи една от петте основни породи испански бойни бикове. Miura става и ябълка на раздора между двама водещи дизайнери за времето си - Марчело Гандини, който изпълнява накрая проекта и Джорджето Джуджаро. Много интересен детайл на Miura е т.н. cofango, т.е. капакът-крило, откриващ достъп едновременно до мотора, трансмисията и окачването.

Изключение от "бичето" правило е Countach, което е дума от пиемонтския диалект, с която мъжете наричат ефектна дама. Ламборгини чува думата от Нуцио Бертоне, когато той му показва за пръв път макета на колата. Countach се прави необичайно дълго за супер-спортен автомобил - от 1973-а до 1990-а и от него са произведени 2000 коли.



По-късно идват трудности - пропада поръчка за трактори за Южна Африка, както и за Боливия. През 1972-а Феручо продава тракторната си фирма на консорциума SAME, както и 51% от акциите на Automobili Lamborghini на стария си приятел швейцареца Жорж-Анри Розети, който му оставя пълна свобода за действие. Но идва нефтената криза от 1973-а и ящните Lamborghini престават да се търсят. Ламборгини се отказва от автомобилната си фирма и основава през 1980-а доста успешната Lamborghini Oleodinamica S.p.A., за производство на хидравлично оборудване.

Малко по-късно се връща към родните си корени като основна страст му става винарството - има три хектара лозе до езерото Тразимено в Умбрия, където и приключва земният му път. Създателят на фантастичните спортни коли с бикове на капака напуска белия свят на 20 февруари 1993-а на 76-годишна възраст след сърдечен удар.

 
Ключови думи:   fiat, fiat 500 topolino
 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте